LONGITUDES

Longitudes cuts across Latitudes’ projects and research with news, updates, and reportage.

Flow Series #11: Conversación entre Haegue Yang y Latitudes, 3 mayo 2017, 19:30h



Conversación entre Haegue Yang y Latitudes
Miércoles 3 de mayo, 19:30h. 
Actividad gratuita. Aforo limitado. 
Reservas: activitats@ftapies.com 
c/ Aragó 255, 08007 Barcelona
 
El undécimo encuentro de la Flow series, reunirá a Latitudes y la artista surcoreana afincada entre Berlin y Seoul Haegue Yang. Durante su conversación hablarán sobre cuatro de sus obras más recientes, entre las cuales destacan "An Opaque Wind" (Sharjah Biennial 12, 2015) y "An Opaque Wind Park in Six Folds" (Fundação de Serralves, Porto, 2016), a partir de una perspectiva en términos de patrones de desarrollo histórico y de las fluctuaciones cíclicas, planteadas por el economista y sociólogo italiano Giovanni Arrighi, quien cuestionaba ¿qué es acumulativo, qué es cíclico y qué es nuevo?

Flow series es un programa de encuentros impulsado por la Fundación Han Nefkens y la Fundació Antoni Tàpies cuyo objetivo es reunir diferentes agentes del mundo del arte procedentes de continentes y contextos diversos. Los encuentros en torno a un artista y sus producciones en curso son el objeto de una conversación seguida de un aperitivo. 


Vista de la instalación, "An Opaque Wind Park in Six Folds", Serralves Museum of Contemporary Art, Porto, Portugal, 2016. Fotos: Latitudes.


Haegue Yang (1971 Seúl, Corea del Sur) participó en documenta 13 en Kassel en el 2012 y en el 2009 representó a Corea del Sur en la Biennale di Venezia. Ha partipado en numerosas exposiciones, entre las que destacan: Hamburger Kunsthalle, Hamburgo, 2017; Fundaçao Serralves, Porto, 2016; Centre Pompidou, Paris, 2016; Ullens Center for Contemporary Art, Beijing, 2015; el Leeum, Samsung Museum of Art, Seúl, 2015; la Bergen Kunsthall, Bergen, 2013; Aubette 1928 y el Museum of Modern and Contemporary Art en Estrasburgo, 2013; Haus der Kunst en Munich, 2012; Kunsthaus Bregenz, 2011; Modern Art Oxford, 2011; el Aspen Art Museum, 2011; y el Walker Art Center en Minneapolis, 2009.

 
(Arriba y abajo) Instalación 'Accommodating the Epic Dispersion – On Non-cathartic Volume of Dispersion' (2012) de Haegue Yang, comisariada por Julienne Lorz en Haus der Kunst, Munich. Foto: Latitudes.


Latitudes ha colaborado con Yang en varias ocasiones a lo largo de la última década. En el 2007 encargó una entrevista entre el comisario Doryun Chong y Yang para el número 14 de la revista UOVO (leer un extracto en el blog del Walker Art Center). En el 2009 Latitudes presentó su pieza ‘Holiday for Tomorrow’ (2007) en el marco de la exposición colectiva ‘Sequelism Part 3: Possible, Probable, or Preferable Futures’ en Arnolfini, Bristol. 


(Above and below) Haegue Yang, 'Holiday for Tomorrow' (2007), Arnolfini, Bristol, 2009. Photos: Carl Newman.


Más adelante, en el 2010, Yang colaboró con una fotocopia de su rostro para la cubierta de ‘The Star Ledger’, el cuarto fascículo que formó el catálogo de la exposición ‘The Last Newspaper’ (New Museum, Nueva York), editado por Latitudes durante el transcurso de dicha exposición.

Cover of The Last Star-Ledger, issue 4 of 10 edited by Latitudes during ‘The Last Newspaper’ exhibition at the New Museum, New York, 2010.

Recientemente, con motivo de la conmemoración del 10º aniversario de Latitudes, le encargó un diseño para una edición limitada de tote bags (¡agotada!). El diseño se basó en ‘Eclectic Totemic’ – el papel pintado creado en colaboración con los diseñadores OK-RM (Oliver Knight y Rory McGrath) para su exposición individual en el Museo de Arte Moderno y Contemporáneo de Estrasburgo en el 2013. 



Fotografiando el tote bag realizado por Haegue Yang realizado en colaboración con OK-RM, que conmemora el 10º aniversario de Latitudes. Foto: Latitudes.

Además, Max Andrews de Latitudes ha escrito sobre su trabajo para el catálogo de la Carnegie International 2008 en Pittsburgh, así como la publicación que acompañó su exposición individual ‘Desigualdad simétrica’ en la Sala Rekalde en el 2008–9. En el 2012 escribió sobre su obra 'Tectonic Texture' emplazada en la Cantera de Andrabide, como parte de la serie de intervenciones ‘Sentido y Sensibilidad’ en Urdaibai.


'Tectonic Texture' (2012) de Haegue Yang en la Cantera de Andrabide, como parte de la serie de intervenciones ‘Sentido y Sensibilidad’ en Urdaibai. Foto: Latitudes.


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Cover Story – April 2017: "Banff Geologic Time"

The April 2017 Monthly Cover Story "Banff Geologic Time" is now up on www.lttds.org after April it will be archived here.  

"Johann Wolfgang von Goethe spent a great deal of time worrying about stones. Not least, he was troubled by a giant 700-tonne granite rock that lay near the otherwise flat land near Berlin. What on earth was this alien to the region’s geology doing there? Goethe’s realisation that the strange mineral object must have been displaced by glaciers helped instigate the theory of ice ages and deep time. Stone provokes us to recalibrate our concept of the past and our place in the world. Rock is radical." Continue reading by clicking the grey bar underneath the image.


We remind artists, researchers, cultural writers and curators interested in slower and longer-term view of art, exhibitions, and their institutions (as well as rocks of course!) that the call for the Banff thematic residency programme "Geologic Time" (September 11–October 6, 2017) led by Latitudes and artists Sean Lynch as Guest Faculty, is open until May 24 (11:59pm MST).




Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage and feature past, present or forthcoming projects, research, writing, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial activities, and are archived here.

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Exposición y actividades programadas durante la exposición "La disidencia nostálgica" comisariada por Joana Hurtado Matheu en La Capella

(Arriba y abajo) Vista de la instalación con obra de Richard McGuire. 
Todas las fotografías: Pep Herrero/La Capella–BCN Producció 2016.


"La disidencia nostálgica"
3 marzo–30 abril 2017
Comisariada por Joana Hurtado Matheu

Con la participación de Francesco Arena, The Atlas Group / Walid Raad, Lúa Coderch, Roger Guaus, Marine Hugonnier, Odó Hurtado, Ange Leccia, Richard McGuire, Deimantas Narkevičius, Aimar Pérez Galí, Suzanne Perrottet, Julien Prévieux, Anri Sala, Adrian Schindler y Danh Vō.

En una sociedad obsesionada por la memoria –por el archivo, el monumento y el testimonio–, la nostalgia se ha convertido en un fenómeno público, un síntoma, incluso, de la cultura contemporánea.

No obstante, existen muchos tipos de nostalgia. La más omnipresente en la actualidad es una nostalgia regresiva y comercial, adoptada por las políticas conservadoras para establecer símbolos en honor a un pasado que se pretende heroico e inmutable, o convertida por la industria cultural en un objeto de consumo sin consciencia histórica. Pero existe otra nostalgia, una que va en sentido opuesto, que es disruptiva porque no conmemora ni banaliza el pasado, una nostalgia que aprovecha la perspectiva para reflexionar sobre la historia y, a través de este desfase físico y temporal, reconoce la interdependencia entre lo individual y lo colectivo, y puede recuperar así el vínculo entre la memoria y la utopía.

Hoy, contra la nostalgia absolutista o mercantilizada, contra el revival nacional y el souvenir neutral, se abre paso una nostalgia disidente, que explora las ambivalencias de experimentar distintos tiempos y espacios al mismo tiempo. Esta nostalgia que encontramos en la literatura y el cine modernos, de William Faulkner a Samuel Beckett, de Jean-Luc Godard a Chris Marker, también es motivo de creación en el arte contemporáneo. 


  Vista de la exposición "La disidencia nostálgica".

"La disidencia nostálgica" propone un recorrido por la obra de artistas que trabajan con el pasado como un espacio de resistencia y posibilidad creativa. Por un lado, reivindican una distancia crítica para visibilizar el peso del poder político en la interpretación de la historia, y por el otro, reconocen el poder afectivo como un saber personal y colectivo, que puede ser vivido, transmitido o soñado. 

Esta aproximación a la disidencia nostálgica se sitúa en un contexto más amplio, complejo y conflictivo: el de la lectura de la historia y la representación de la memoria. Es un tema de actualidad fuera de la exposición, ya que últimamente, en un intento por detectar faltas y reconstruir anhelos, hemos visto cómo el pasado vuelve –ya sea el 1714 o la Constitución española– a la hora de pensar futuros alternativos. ¿Pero en nombre de quién, cómo y para qué miramos atrás? 

– Joana Hurtado Matheu


Proyecto ganador de la convocatoria BCN Producció'16 en la categoría de comisariado. Tutorizado por Latitudes.

Joana Hurtado Matheu es escritora, comisaria e investigadora independiente, especializada en las relaciones entre prácticas artísticas, fotografía y cine. Coordina el programa de artes visuales de Can Felipa del Ayuntamiento de Barcelona y ha comisariado proyectos expositivos y cinematográficos como Heretgies (LOOP, 2016-2017), Catedrals a la capella (capella de Sant Roc, Valls, 2011-2013), Pop Up. Veure és afegir (CaixaForum, 2011), Efecte cinema (Can Felipa, 2009) o Cinergies (CCCB, 2008-2009). Profesora invitada en varias universidades y actual vicepresidenta de la Associació Catalana de Crítics d’Art, ha colaborado en el suplemento “Cultura/s” de La Vanguardia durante más de diez años, así como en varias revistas de arte y cine, catálogos y libros colectivos.

Con el apoyo de: Goethe Institut, Galeria Nogueras Blanchard, Filmoteca de Cataluña, CA2M y Fundación ARCO, Zumzeig, Boyberry, Hangar, Cafè Schilling.


Con la colaboración de: Centro de Arte Dos de Mayo, Galerie Chantal Crousel, Galeria Fortes D’Aloia & Gabriel, Galeria NoguerasBlanchard, Galerie Martel.


Agradecimientos: Elisabet Albareda, Latitudes, Juan Diego Valera, Èlia Llach, Eva Sòria, Alex Nogueras, Oriol Fontdevila, Aleix Plademunt, Eulàlia Rovira, Gemma Alberich, Manuel Segade. Y a mi familia –la que conozco, la que imagino y la que sueño–.



 ACTIVIDADES PROGRAMADAS:

Francesco Arena, Mare della tranquillità, 2013. Metal, madera, 500 x 178 x 75 cm y acción. Foto: Martin Argyroglo / Cortesia Galleria Raffaella Cortese, Milano, y NoguerasBlanchard, Barcelona/Madrid.

Superficie con linea, de Francesco Arena.
Cada día en horario de apertura de la sala.
Inscripciones individuales o por grupos de dos o tres personas en el punto de información de la sala y en: lacapella@bcn.cat
  
Una vieja mesa de madera sacada del comedor familiar, ha sido cortada en cuatro partes para hacer las esquinas de una nueva mesa mucho más grande. Ampliada con piezas de metal, sus medidas evocan la mesa donde, el 7 de mayo de 1945, se firmó la rendición alemana que pondría fin a la Segunda Guerra Mundial. La obra se acompaña de una acción –en esta ocasión, abierta a la participación– que consiste en caminar sobre la mesa un total de 155 km, la longitud del muro de Berlín. Con unos zapatos que no han pisado nunca el suelo y un contador en la mano, cada día, durante los dos meses que dura la exposición, alguien recorrerá la mesa de punta a punta 596 veces. Las decisiones que se toman alrededor de una mesa afectan el futuro a pequeña y gran escalera.

Aimar Pérez Galí, The Touching Community / Greenberg_1992, 2017. Acción. Cortesia del artista. 


Aimar Pérez Galí, The Touching Community / Correspondencia, 2017. Impresiones y tinta sobre papel y linóleo. Cortesia del artista. 

 The Touching Community / Greenberg_1992, de Aimar Pérez Galí 
Texto: Jon Greenberg. 
Acción: Óscar Dasí y Aimar Pérez Galí. 
Sonido: Tirso Orive
Sábado 25 de marzo, 12h en Boyberry (c/ Calàbria, 96)
Duración: 60 minutos 
Mayores de 18 años.
Plazas limitadas. Inscripción gratuita hasta competar aforo.
Reservas: lacapella@bcn.cat 
En colaboración con Boyberry. 

Aimar Pérez Galí investiga sobre el impacto que tuvo la epidemia del sida en el contexto de la danza española y latinoamericana. The Touching Community es un trabajo íntimo y afectivo que a través de un diálogo con los fantasmas da visibilidad a una época y una comunidad. La acción que acompaña la instalación en sala, se apropia del Contact Improvisation, práctica de danza en la cual el movimiento se improvisa a partir del contacto físico entre dos cuerpos y que contrasta con las políticas de inmunidad que aparecieron con el VIH. Un trabajo sobre la memoria, silenciada o transmitida, y sobre el tacto y el contacto como herramienta de supervivencia. 



Instalación de Lúa Coderch, "Nit en blanc abans", 2017. Vídeo digital, 4:3, monocanal, color, sonido, 11' 17". Cortesia de la artista y Galeria Àngels, Barcelona. 


Un viatge d’anada i tornada [Un viaje de ida y vuelta], de Lúa Coderch
Sábado 1 de abril, 10h en Moll de les Drassanes

Duración: 1h
Plazas limitadas. Inscripciones en: lacapella@bcn.cat
*Esta actividad puede resultar afectada por causas meteorológicas. 


La artista barcelonesa ha reciclado los muebles de casa para hacer una tarima, plegable y portátil, como una maleta, que acoge el vídeo de un relato escrito durante una noche en blanco. Los recuerdos son la base de nuestros sueños, cuando dormimos o cuando esperamos despiertos uno mañana que no llega. Sobre las distracciones y las distancias ganadas durante este “tiempo perdido” trata también la actividad que nos propone: un viaje de ida y retorno. Nieta de abuelos nacionales durante la Guerra Civil Española, su obra más nostálgicamente contestataria, donde aprende a cantar las canciones del bando republicano, sonará cada noche a la calle Hospital.

 Adrian Schindler, "3400 g - 1,100 °C", 2017. Instalación y vídeo. Cortesía del artista.

Der Rüstungsfluss / El riu armadura, de Adrian Schindler
Sábado 29 de abril, 18h en La Capella (c/ Hospital 56)
Plazas limitadas. Inscripciones en:
lacapella@bcn.cat
En colaboración con el Goethe Institut.

A través de la proyección de documentos históricos y fotografías personales, Adrian Schindler narra la historia y el papel estratégico de un puente sobre el Rin, construido cerca del pueblo de donde proviene su familia materna. Un puente que une la historia europea y la familiar en base de sombras y fragmentos, que nos traen desde las fronteras del imperio romano hasta los años de ocupación de los aliados, pasando por las guerras religiosas francesas y el Tercer Reich.

Vista de la exposición – performance de Francesco Arena. Foto: Pep Herrero/La Capella–BCN Producció 2016.

Ciclo de cine:

En la Filmoteca de Catalunya
Jean-Marie Straub y Danièle Huillet, "En rachâchant". 7 min, 1982.
Eric Baudelaire, "The Anabasis of May and Fusako Shigenobu, Masao Adachi and 27 Years Without Images". 66 min, 2011.
4 de abril, 21h.

Deimantas Narkevičius, "The Role of a Lifetime". 16 min, 2003.
Patricio Guzmán, "Nostalgia de la luz". 90 min, 2010.
5 de abril, 21h.

Sandra Ruesga, "Haciendo Memoria. Entre el dictador y yo". 10 min, 2005.
Michel Haneke, Caché. 118 min, 2006.
6 de abril, 21h.

En el Zumzeig Cinema
30 de marzo y 13, 20 y 27 de abril.

Consultar cartelera.

Vista de la exposición – fotografía de Marine Hugonnier "Towards Tomorrow (International Date Line, Alaska)", 2001 

Vista de la exposición – obra de Roger Guaus. Foto: Pep Herrero/La Capella–BCN Producció 2016.

Visitas comentadas:

Visitas comentadas a cargo de la comisaria
Joana Hurtado Matheu
14 de marzo y 25 de abril, a las 18 h.

Visitas por la disidencia nostálgica de la exposición y de La Capella a cargo de Núria Miret y Judith López.
Cada sábado, a las 18 h.


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Fourth episode of 'Incidents (of Travel)' – Dispatch by Pedro de Llano and Luisa Cunha from Lisbon, Portugal


The fourth 'Incidents (of Travel)' episode comes from Lisbon, Portugal, where Galician curator Pedro de Llano met Lisboeta artist Luisa Cunha. Their offline day took place in early December and went through key locations in the artist's life – from Ar.Co, the School of Visual Arts in Almada where she enrolled at age thirty seven, to the Largo da Academia de Belas Artes in Chiado, where she conceived a public project that never materialised. 

Each of the 23 photographs in the sequence is augmented by one or more extra assets (a brief commentary, a caption or a soundscape), and is accessed by clicking the words which overlay the images. 


Originally conceived by Latitudes as day-long artist-led tours around Mexico City in 2012 (with five dispatches presented as part of an exhibition on Latitudes' curatorial practice at Casa del Lago) 'Incidents of Travel' had sequels in 2013 in Hong Kong (online dispatches published via twitter, instagram, and soundcloud) and San Francisco in 2015 (daily posts on Kadist' instagram as part of their #ArtistNotInTheStudioCuratorNotAtTheOffice initiative). 

The project explores the chartered itinerary as a format of artistic encounter and an extended conversation between curator/s and artist/s. Online storytelling presents and documents curatorial fieldwork and an offline day conceived by an artist for a curator.

Since April 2016 Kadist and Latitudes partnered in a new 'distributed' phase of 'Incidents (of Travel)' as part of Kadist Online Projects. This new phase is developed as an online periodical that publishes regular contributions from invited curators and artists working around the world. 

The series inaugurated with an itinerary from curator Yesomi Umolu and artist Harold Mendez from Chicago – their tour was photographed by Nabiha Khan. The second dispatch came from Jinja in Uganda, where curator Moses Serubiri invited photographer Mohsen Taha to explore Jinja's Indian architectural legacy and Idi Amin's notorious expulsion of Uganda's Asian minority in 1972. The third episode took place while curator Yu Ji and poet Xiao Kaiyu hiked on Dong Shan (East Mountain), 130 km west of Shanghai, on a peninsula stretching into Tai Hu lake near the city of Suzhou, China.
Forthcoming contributions: Simon Soon (Kuala Lumpur / Sydney); Natalia Zuluaga (Pereira / Miami) and Marianna Hovhannisyan (Yerevan), all fellows who participated in the seminar ‘The Place From Where We Look’ at Kadist Paris in June 2015.  

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Cover Story – March 2017: Time travel with Jordan Wolfson


The March 2017 Monthly Cover Story "Time travel with Jordan Wolfson" is now up on www.lttds.org after March it will be archived here.  

"The film that lends its image to this month’s cover story – Jordan Wolfson’s Landscape for Fire, 2007 – was featured in the Latitudes-curated film programme A Stake in the Mud, A Hole in the Reel. Land Art’s Expanded Field 1968–2008, which premiered in April 2008 at the Museo Tamayo, Mexico City, before touring several venues in Spain, Switzerland, the Netherlands and the U.K. 

Landscape for Fire responded to a 1972 film of the same name by Anthony McCall in which the British artist, best known for his “solid light” works, attempted to integrate performance, installation, sculpture and images in movement. Thirty-five years on, Jordan had re-staged this work of the past as though it were a ritual, the repetition of which invoked the almost mystical aura that often surrounds the art of the late 1960s and early 1970s." Continue reading by clicking the grey bar underneath the image

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Antoni Hervàs's exhibition “El Misterio de Caviria” awarded the Visual Arts prize of the Premis Ciutat de Barcelona 2016



Antoni Hervàs receiving the award from Ada Colau, Mayor of Barcelona, at the Saló de Cent of the Ajuntament de Barcelona, 16 February. Photos: Latitudes.

We are proud to announce that Antoni Hervàs's exhibition "El Misterio de Caviria" (The Mystery of Caviria) has been awarded the Visual Arts prize of the Premis Ciutat de Barcelona 2016 (City of Barcelona Award). The award has been organised on a yearly basis since 1949 by the Ajuntament de Barcelona (Barcelona City Council), “to award the creation, research and production of quality produced in Barcelona by creators or collectives working for institutions and organizations in Barcelona that promote or produce projects”.  

The jury recognised “the artist's research in linking Greek mythology with the Barcelona cabaret scene from the 1960s–80s and for the recuperation of its vitality.” The jury also acklowledged the “formalisation of the project into a scenographic and immersive installation and the range of public programmes it generated”. Huge congratulations to Toni, a very well-deserved recognition for his Herculian efforts!

The prize comes hot-on-the-heels of Hervàs’s exhibition winning the public vote for the best show of 2016 given by the Tria 33 programme of the Catalan TV3 channel. 

"El Misterio de Caviria" (The Mystery of Caviria) took place at La Capella between September and November 2016. It was part of the BCN Producció'16 season and was one of the three projects mentored by Latitudes.  

View of "El Misterio de Caviria" exhibition by Antoni Hervàs at La Capella.  
This and following photos: Pep Herrero / La Capella–BCN Producció'16.

Antoni Hervàs’ artistic project revolves around the legend of Jason and the Argonauts’ expedition in search of the Golden Fleece. The exhibition "El Misterio de Caviria" (The Mystery of Cabeiria), divided into eight chapters (exhibition guide (pdf) and description of each chapter (pdf)), took as its point of origin the section of the tale in which the expedition led by Jason stops for a few months in Lemnos, the island of fire, in the northern part of the Aegean Sea. Here live a kind of tribe of Amazons organized under the gynaecocracy of Queen Hypsipyle who are keeping a grisly secret. Taking this fragment, Hervàs explores the transformist and genre-bending possibilities of drawing, a medium that enables him to unite two mythologies: the Cabeirian rites of Classical Greece and figures from Barcelona’s dwindling cabaret scene. 

Video of the exhibition (Spanish subtitles).














 
Exhibition layout. Space design: Goig.

 
Publication of the project edited by Ajuntament de Barcelona and The Flames includes an interview between the artist and Latitudes. Photos: Latitudes.



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Cover Story – February 2017: The Dutch Assembly, five years on


The February 2017 Monthly Cover Story "The Dutch Assembly, five years on" is now up on www.lttds.org after February it will be archived here.  

"Five years ago this month ‘The Dutch Assembly’ took place. In 2012, the Netherlands was the guest country of ARCOmadrid and with the collaboration of the Mondriaan Fonds and the Embassy of the Netherlands in Spain, Latitudes convened this representation of Dutch art organisations. (...) ‘The Dutch Assembly’ transpired in the teeth of a storm surrounding the slashing of the Dutch cultural budget by a State Secretary of Culture (Halbe Zijlstra) who openly flaunted his disdain for the arts. (...) How have the participating organisations faired in the last five years?" Continue reading...

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25 de enero 2017, 19h: Presentación de la publicación "El misterio de caviria" de Antoni Hervàs en el Antic Teatre

Fotos: Latitudes.

El miércoles 25 de enero a las 19h se presentará la publicación resultante de la exposición "El misterio de caviria" de Antoni Hervàs coincidiendo con el espectáculo cabaretesco "El desplume!" evento mensual que organiza Eduardo Gión en el Antic Teatre (Carrer Verdaguer i Callis 12, 08003),
conducido por Víctor Guerrero
y concebido como un homenaje a Pierrot y a la escena cabaretesca barcelonesa.   

El libro se presentará a las 19h precediendo al espectáculo que empieza a las 21h (y cuya entrada cuesta 10 Euroscompra online o en taquilla). Durante la presentación Hervàs y Latitudes tutores del proyecto – reflexionarán sobre la ejecución del proyecto, la transformación del color, la condición mutante del dibujo, la red de afectos, de acciones y escenarios que ha activado "El misterio de caviria”. 

 Instalación en La Capella. Foto: Pep Herrero /La Capella BCN Producció'16.

Detalle de los ojos de Gilda Love. Foto: Pep Herrero /La Capella BCN Producció'16.

La publicación [en catalán, castellano e inglés] incluye una entrevista entre Antoni Hervàs y Latitudesartista y tutores del proyecto respectivamente – con grandes saltos en la historia
así como fotografías documentando la exposición. La edición corre a cargo del Ajuntament de Barcelona y The Flames y se puede comprar por 5 Euros.

Después del evento se podrá adquirir la publicación en la librería Múltiplos, en La Capella o a través de la web de Folch studio, diseñadores de la publicación y de la imagen gráfica del ciclo BCN Producció'16.

Aquí podéis ver un vídeo de la exposición (7'54'', catalán con subtítulos en castellano. Here with English subtitles) realizado por Hugo Barbosa.


Actuación de Juan de la Cruz “el Rosillo” (aka El Castañuelas) en lo que fue en el antiguo local de espectáculos Copacabana (en la actualidad el aparcamiento del departamento de cultura de Barcelona). Foto: @brillobox.

Actuación de Gerard López en el Frontón Colón, 18 de Septiembre 2016. Foto: Latitudes.
 Desfile de trajes de Víctor Guerrero en La Capella. Foto: Latitudes

BCN producció es una convocatoria anual dirigida a la comunidad artística de Barcelona y su área de influencia con el fin de apoyar la producción y presentación de tres exposiciones individuales en la Sala Gran de La Capella, tres en el Espai Cub, un proyecto de comisariado y dos proyectos deslocalizados. BCN producció es una iniciativa del Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) del Ajuntament de Barcelona. 

Latitudes es parte del equipo tutorial de BCN Producció'16 junto al comisario David Armengol y la artista Mireia Sallarès. A lo largo del 2016 Latitudes ha tutorizado los proyectos de Pau Magrané/PLOM (Espai Cub, 27 abril–12 junio 2016) y Antoni Hervàs (Sala Gran, 16 septiembre–13 noviembre 2016), y la exposición de la comisaria Joana Hurtado Matheu (Sala Gran, 2 marzo–30 abril 2017) a lo largo de la conceptualización, formalización y producción de sus respectivos proyectos. 

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Cover Story – January 2017: How open are open calls?


The January 2017 Monthly Cover Story is now up on www.lttds.org after January it will be archived here.  

"The first issue of frieze of 2017 includes “Salon Selectives”, an article by Latitudes’s Max Andrews that, with a wink to sassy 1980s hair care, asks “how open are open calls?”. The text is accompanied by this astonishing drawing from the collection of The Metropolitan Museum of Art by Felicien Myrbach-Rheinfeld entitled Candidates for Admission to the Paris Salon (c.1900)." Continue reading...

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage and feature past, present or forthcoming projects, research, writing, artworks, exhibitions or field trips related to our activities.  

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Participants in the symposium "You're such a curator!" at de Appel Arts Centre, Amsterdam, 23–24 November 2016 and Amsterdam Art Weekend

 Above: de Appel director Niels van Tomme during his welcome speech.  
This and following photos: Carina Erdmann/De Appel.

Latitudes participated in de Appel Arts Centre two-day symposium "You are such a curator!" on 23 and 24 November 2016. Coinciding with the Amsterdam Art Weekend, the event presented lectures, discussions, performances and papers marking the conclusion of a three-year research project into the dynamics of de Appel’s curatorial programme and its position in the wider field of curatorial education.

Latitudes' presention "Following the Holy Greyhound" reflected "on the disinterment of a sculpture from 1991 – part of an exhibition by the Venezuelan artist José Antonio Hernández-Díez curated by Latitudes at MACBA, Barcelona, earlier this year – and their approach to a group exhibition in preparation for CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux in 2017. Their point of departure was responding to the question "what does the wrongful killing of a dog in medieval France have to tell us about the micro and the macro, the hyper-specific and the universal?"  

Above: Chris Sharp during his presentation 'The Willfully Minor Anomaly of Lulu'. 
Below: Q+A session.
 
Above: Presentation by Aneta Rostkowska and Jakub Woynarowski.  
Below: Latitudes' presentation "Following the Holy Greyhound".
 
Above: galerie founders Adriano Wilfert Jensen and Simon Asencio during their presentation. 
Below: Attentive (femenine!) audience. 

Above: (Intensive) Q+A amongst speakers and audience. 
Below: Renata Cervetto during her presentation '(Art) Mediation Projects. In & Out The Museum'.

Above: Kim Nguyen during her presentation 'That's Why We Love the Moon'. 
Below: Niels van Tomme during one of the many Q+A's.

Above: Prem Krishnamurthy during a Q+A.

The two-day symposium included contributions by Mira Asriningtyas, Lucrezia Calabrò Visconti, Renata Cervetto, Mateo Chacon-Pino, Galerie (Adriano Wilfert Jensen and Simon Asencio), Natasha Hoare, Kati Ilves, Prem Krishnamurthy, Inga Lace, Latitudes (Max Andrews and Mariana Cánepa Luna), Shona Mei Findlay, Fadwa Naamna, Kim Nguyen, Emma Ines Panza, Aneta Rostkowska and Kuba Woynarowski, Chris Sharp, Niels Van Tomme and Huib Haye van der Werf.
  
We also visited a few exhibitions and attended a few events  programmed for the Art Amsterdam Weekend (24–27 November). One of the highlights was Marinus Boezem's exhibition at Oude Kerk's grand Gothic architecture, one of its finest and oldest examples in Holland. Boezem's pieces resonated with the Gothic style of the church, an architecture that has fascinated him throughout this artistic practice – he has produced several pieces using plans of cathedrals, his most famous one being "Gothic Growing Project" (1978–1987), popularly known as "The Green Cathedral" in a polder landscape near Almere, composed of 178 Italian poplars.
 
"Progetto Spaziale" (1970/2016) video works, and "Meteorieten" (2016) on the floor.

(above) "Windschaal" (Wind Scale) (1968) projected in the Holy Sepulchre chapel.
Majestic "Labyrinth" (2016) piece above and below.
(above) "New Improvisation with Bart de Kroon", one of the five performances Jeremiah Day presented at Ellen de Bruijne Projects.

And of course Friday is the big day at the Rijksakademie OPEN 2016, where we found interesting presentations by Argentinian performance artist Mercedes Azpilicueta; the Argentinian-Dutch Aimée Zito Lema; the abstracted images of Claudia Martínez Garay (below); the sculptural and archival material of British artist Alex Farrar around his suit; the glass work of German artist Christine Moldrickx; the drawings, paintings and small sculptures of Dutch artist Eva Spierenburg; the sculptural works by the also Dutch artist Marije Gertenbach and the large video work "Band Rumorose" by French artist Pauline Curnier Jardin on the Sicilian festivity devoted to San Sebastiano.


Abstracted images by Claudia Martínez Garay

(Above and below) Installation on the ground floor by Eva Spierenburg.

Sculptural and archival material by British artist Alex Farrar around his suit.

More work by Eva Spierenburg was presented in a more intimate presentation on the second floor.

 Glass piece by German artist Christine Moldrickx (above and below). 
 Works by Marije Gertenbach.

The beautiful retrospective "Machine Spectacle" by Swiss artist Jean Tinguely was cleverly paired with Jordan Wolfson's "Manic / Love" – part 1 of his first solo show in a Dutch institution. The show premieres his newest animatronic in Europe: "Colored sculpture" (2016) and is accompanied by three other works only: the video "Raspberry poser" (2012), a series of large inkjet prints and "The Crisis" (2004), one of his earliest video works. In February a second part (Truth / Love) will follow with his first animatronic (Female Figure, 2014) and a new videoinstallation.

(Above) Two of the rooms presenting works by Jean Tinguely at Stedelijk Museum.

Jordan Wolfson's "Colored Sculpture" (2016).

San Serriffe art book shop in the red light district.

kunstverein new location in Hazenstraat 28, presented "Staples", 20 years of work by typographic artist Will Holder.

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